protože dvě série mi přijde málo, tak jsem se rozhodl udělat další a to: Pražská nádraží. Později na ní bude navazovat série Pražská neveřejná nádraží a potom ještě Pražská zrušená nádraží. V týhle sérii sérii se budu hodně hrabat v historii, což normálně moc nedělám. Pro ty, kteří úplně nejsou z Prahy a ani do ní běžně necestují se omlouvám, ale když třeba někde budu, tak samosebou napíšu, co tam bylo apod., ale každopádně kdybyste o nějaký "železniční akci" věděli, tak neváhejte a napište mi to do komentářů nebo na FB stránku mýho blogu.
Myslím, že nádraží Modřany se stalo jedním z mých nejoblíbenějších při jedné cestě z Prahy do Mníšku pod Brdy, protože i když je to jednom prachobyčejná zastávka na znamení, kde ani neprodávají jízdenky, svoje kouzlo to rozhodně má, vypadá to tam trochu jako nádraží z nějaké detektivky a vražda se stala právě tam. Co se týče dopravního spojení, byl jsem mile překvapen, protože tam zastavují dva tramvajové pantové spoje: 3 a 17, potom jeden metrobus, 139, tři autobusy z toho jeden regionální (165, 173, 341), přívoz P6 a samosebou dva osobáky linky S8 (směr Čerčany) a linky S80 (směr Dobříš). Zastávka se celkem skládá z podchodu od tramvaje, z nástupiště se dvěma kolejemi, z informativních cedulí a z nástěnky s jízdními řády. Nic jiného tam nehledejte, lístky se kupují ve vlaku u průvodčího bez přirážky a odpadkáč tam možná někde je. Historie tohoto nádraží není nijak zajímavá, v průběhu devadesátých let byla trať z Braníku do Modřan přestavována kvůli sídlišti a tramvaji a aby byla návaznost mezi nádražím a tramvají, vznikla zastávka Modřany.
Průchod na Modřanské nádraží |
Samotné nádraží vzniklo v roce 1882 a původně se jmenovalo Braník- Hodkovičky a později k němu vedla trať do podolských cementáren a do pivovaru Braník. V šedesátých letech se stalo 3. největším nádražím, co se týče počtu odbavených cestujících. Nad nádražím vede Branický most alias most inteligence, protože ho stavěli vzdělaní lidi, které komunisti poslali dělat dělnické nucené práci.
Praha-Modřany |
Posledním nádražím dneška je Praha-Krč. Jezdí, tam 121, 293, S8 a S80, ale můžete vystoupit na zastávce Nad Havlem (293) a přejít koleje a jste tam. Nedivte se, že je tam tolik kolejí, když tam jezdí jenom dva motoráky, dřív to byla konečná, teď jsou tam odstavné koleje a trať poslouží jako alternativa při výlukách protože je přemostěním (mostem inteligence) a tunely propojená s tratí směr Karlštejn a věřte mi, že je opravdu vtipný, když na místě, kde je normálně usmrkaná Regionova je Pendolino.
Kdybych tyto tři nádraží měl zhodnotit, tak Braník by dostal 70%, Krč 65% a Modřany 50%.
Původně bylo nádraží západněji a na druhé straně tratě, než je teď, kdy vzniklo jsem se nedozvěděl. Jak už jsem psal, dřív tam končily všechny vlaky od Vraného, takže tam vznikaly provizorní stavby jako provizorní údržbovna nebo provizorní zázemí pro zaměstnance drah v odstavených vagonech. Nádraží bylo kvůli stavě dálnice zrušeno, ale od nedávna se zase používá.
Cesta ke Krčskému nádraží |
hrozně se omlouvám, že jstem tak dlouho nepsal, ale jsou prázdniny a „pořád” mám něco na práci.
Čauves někdy, Ifram
P.S.Tady je vizualizace budoucí stanice metra Nádraží Krč
Ahoj ten tvuj blok je uzasnej :-) je super ze se zajimas o vlaky takhle mas velkej prehled odkud kam jakej vlak jezdi a taky co se kde stalo.
OdpovědětVymazat